zondag 25 februari 2018

Zingende zielen (in zwart-wit)

Ter voorbereiding op het optreden van Elbow in AFAS Live komende woensdag klinkt hier in huis de laatste tijd heel wat muziek van die band uit Manchester. Ze treden regelmatig op in Nederland, maar ik was niet eerder in de gelegenheid ze te gaan zien. In oktober lukte het me met enige moeite kaartjes te bemachtigen, dus nu moet het gaan gebeuren. Niets staat me meer in de weg. Ja, de griep, maar hé, is daar de paracetamol niet voor uitgevonden? Als het moet ga ik de band gewoon met een ziek hoofd aanhoren.
Over hoofden gesproken, in mijn zoektocht naar beelden en muziek van zanger Guy Garvey en zijn bandgenoten, stuitte ik op de prachtige zwart-wit clip van de song ‘Gentle Storm’. Daarin zingen de bandleden bijgestaan door een groep schijnbaar willekeurige mannen en vrouwen de tekst. De hoofden lopen als het ware in elkaar over en dat heeft een prachtig effect. Het zijn zielen die zingen over liefde en verlangen (“I ve found peace in your arms”). Ontroerend. Gaandeweg de clip duiken ook twee minder willekeurige figuranten op: de acteur Benedict Cumberbatch (o.a. The Imitation Game) en 10CC-muzikant en videoclipregisseur Kevin Godley. En met die laatste viel het kwartje. ‘Cry’ heette dat kwartje en stamde uit de jaren 80. Een liedje van  Godley & Creme met een videoclip met zingende zielen. Zo mooi. 
‘Gentle Storm’ als remake van ‘Cry’. Andere muziek, andere tekst, maar toen en nu schitterend gemaakt.




Geen opmerkingen: