maandag 13 augustus 2012

Macht

Mensen willen macht, heersen over anderen. Ook als zij niet in die positie zijn. Neem de man die het zeil komt leggen. Een stukje vinyl van 4 bij 5, €5 de vierkante meter. Om de vloer van de berging mee te bedekken. Uitrollen, hier en daar wat snijden, klaar. Maar nee hoor. Zeilenlegger wil de klant graag even een dilemmaatje opleggen. Toch even de verhoudingen laten voelen. Hij, de expert, en ik, de leek. Die dacht voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten. Lopen.
'Moet het op deze ondergrond?'
'Meer vloeren heeft deze berging niet, dus ja.'
'Niet zo'n egale vloer, hè.'
'Het is maar een berging.'
'Met die putten en pitten zal het geen lang leven hebben. Dun spulletje, hè?' Hij neemt het zeil demonstratief tussen duim en wijsvinger.
'Gaat u er veel over lopen?'
'Verwacht u een antwoord in meters? Kilometers?'
'Nou ja, ik wil maar zeggen dat het niet aan mij ligt als de boel scheurt.'
'U waarschuwt zogezegd.'
'Ik waarschuw ja.'
'U verbiedt het niet?'
'Het is uw vinyl.'
'Het is mijn vinyl.'
'Ik leg wel, hoor, maakt mij niet uit.'
Precies. Het is zo mooi als mensen hun plek weer weten. En mijn zeiltje ligt prima. Ik loop erover op sokken en mijd de bobbels en gaten. Niks aan het handje.

Geen opmerkingen: