woensdag 13 november 2013

Cappuccino

Sinds ik in Schotland was, rijd ik rond met een ontregelde autoradio. Wat doe je in zo'n buitenland: je draait wat aan knoppen op zoek naar een prettige zender. Die je vervolgens niet vindt, zodat je dan maar een cd'tje draait. Eenmaal terug op eigen bodem kan ik geen radiozender meer te vinden. Ik krijg het niet meer op orde. De gebruiksaanwijzing is pleite en ik heb natuurlijk niet de meest geavanceerde autoradio. Dat zou misstaan in mijn simpele bolide.
Een ontregelde autoradio is een luxeprobleem. Ik rijd weinig auto, dus zoveel luister ik niet. Bovendien erger ik me negen van de tien keer aan het gewauwel en de platenkeuze van de presentator. "I get tired of dj's, why is it always what he plays" zong Joe Jackson al en zo is het. 
Toch zijn er uitzonderingen. Op zaterdagochtend wil ik in de auto naar radio 2 luisteren. Naar Cappuccino, een collageachtig programma met vragenstellers, gasten en muziek gepresenteerd door Jurgen van den Berg, een prettige radiostem. De interviews en muziek zijn aangenaam, maar hoogtepunt vormen toch de mensen die moeite doen om de studio te bellen met een vraag. Geen brandende kwesties over het algemeen, meestal huis-tuin-en-keuken-vragen die eventueel ook gegoogled hadden kunnen worden.
Zo vroeg een beller zich af wat nu het begin van de week is. Is dat maandag, als de werkweek begint, of is dat zondag, de dag des Heren? Daar reageren dan andere luisteraars op. Zondag valt af, want in het scheppingsverhaal is dat de dag waarop God uitrustte na al dat scheppen en zag dat het goed was. Het moet dus maandag zijn. Nee, weet een ander, in haar geval is dinsdag de eerste dag van de week, want op maandag werkt zij nooit.
Een ander onderwerp ging over telefoneren in de trein. Waarom de NS dat niet verbood. Een populair onderwerp gezien het aantal bellers. Van den Berg vroeg de NS om opheldering. Kies voor de stiltecoupé, antwoordde de woordvoerder. Hetgeen de telefoon weer rood deed gloeien. Welke stiltecoupé? riep iemand verontwaardigd. Een belruimte, analoog aan een rookruimte, suggereerde een ander.
Rijdend door regenachtig Schotland schoot mij een Cappuccino-vraag te binnen van enkele weken daarvoor. Een man was net als ik met de zijnen in Schotland geweest. Zij hadden zich verbaasd over de hoeveelheden water die onafgebroken door de Schotse rivieren stroomden. Zo gek! Of het uit de bergen kwam kon je niet zien, want die zaten voortdurend in de wolken...
Ter compensatie van zoveel onbenul heb ik een degelijke vraag: hoe kan ik mijn autoradio weer finetunen om Cappuccino te beluisteren? Radio Veronica heb ik alweer gevonden, maar wie wil daar naar luisteren?: Dan liever een cd. Van Joe Jackson of zo.


Geen opmerkingen: