dinsdag 10 december 2013

Происходит глобальный – Going global – Globaal gaan



Het was feest afgelopen weekend. Nee, geen verlaat Sinterklaasfeest, maar de viering van de 15.000ste bezoeker van SOLEIL, mijn lieve kleine blogje dat een marginaal bestaan leidt in de krochten van het internet. Evenzogoed toch 15.000 pageviews! In zeven jaar 164 berichten van wisselende kwaliteit. Dat is gemiddeld zo’n 23,5 stukje per jaar! Topjaar was 2012 met 47 berichten, bijna een bericht per week! Doe dat maar eens na! Normaal ben ik niet zo van de uitroeptekens, maar nu even wel!
Reden voor feest dus in huize SOLEIL. Ik was alleen thuis en dat kwam goed uit, de taart en champagne aangaande. Ik hield een toespraak die met ovationeel applaus werd ontvangen. De eindspurt naar de 15.000 was een mooie geweest: in één dag 128 bezoekers erbij dankzij het laatste bericht ‘Is er leven na HMS’ (http://soleil-du-soleil.blogspot.nl/2013/12/is-er-leven-na-hms.html) dat ook integraal was verschenen in De Katwijksche Post.
Toch is er ook iets merkwaardigs met die pageviews, 15.034 op moment van schrijven. Achter de schermen, waar de statistieken uithangen, lees ik tot mijn stomme verbazing dat slechts 6257 bezoekers uit Nederland komen! En die andere 9000 dan? 5359 uit de USA en ook nog 822 uit Rusland! Wat moeten die lui op mijn - op een enkele Angelsaksische kreet na - Nederlandstalige blog? We weten natuurlijk dat die bloody Yankees hun neuzen op grote schaal in onze computernetwerken steken. Die Russen zullen niet veel beter zijn. Is dat de reden dat ik zoveel bezoek krijg uit die landen? Gaat het om spionage?
Ik moet ergens een deur inbouwen om die lui te weren, denk ik, een deur met een groot slot erop. Aan de andere kant, die ruim 6000 Amerikanen zullen toch niet allemaal slechte bedoelingen hebben? En de Russen? De kou van de Koude Oorlog ligt toch allang achter ons? Liggend op de bank, nagenietend van de fles champagne, krijg ik een briljant idee. Google biedt een vertaalmachientje dat je op je blog kunt plaatsen. Wanneer een Amerikaan op SOLEIL belandt, een Rus, een Turk, een Zweed of wie dan ook, dan is het een kwestie van de juiste taal selecteren rechts bovenaan de pagina en al die mooie verhaaltjes komen vertaald voorbij. Het briljante ‘Strafblad’ wordt ‘Criminal’ (Engels) of ‘Bünügyi’ (Hongaars), het meest populaire ‘De aardappelschilmachine’ wordt ‘Il pelapatate’ (Italiaans) of ‘Den potatisskalare’ (Zweeds). Als de wereld zo graag naar SOLEIL surft, dan doet SOLEIL graag iets terug. Ben benieuwd wat het met de cijfers doet. Op naar de 150.000 pageviews!

Een van de bekendste fans van SOLEIL, president Poetin

3 opmerkingen:

Leendert zei

Welgefeliciteerd!

Herman/Wil zei

Je had met best mogen uitnodigen vanwege de viering met taart. Maar ook zonder dat, gefeliciteerd man. Ga door want het is immer waard een bezoek aan jou (blog) te brengen.
Zal ik dan maar eens een feestmaal bereiden? Hierbij uitgenodigd!

Unknown zei

Nou..., ik zeg geen nee. Dankjewel.