maandag 17 augustus 2009

STOPONZIN

“Goedemiddag allemaal, fijn dat u in zulke groten getale aanwezig bent bij de tussenevaluatie van ons zelftevredenheidsonderzoek met het oog op het kwaliteitsbeleid van onze Stichting Openbaar Onderwijs Zomaar in Nederland, kortweg STOPONZIN. Centraal staat vandaag het tussenrapport ‘Kwaliteitsdoen na kwaliteitsdenken’ gebaseerd op de quickscan integrale kwaliteitszorg primair onderwijs, uitgaande van de PDSA-cirkel, de Plasterk-criteria en de normen van Dijksma, de zogenaamde Sharon-kaders.

Ons uitgangspunt is u hoegenaamd bekend en staat wettelijk beschreven in de WOT, de toezichtsfactor die in feite iedere basisschool In Nederland de eis stelt integraal te bouwen aan transitieonderwijs als onderdeel van het IPB.

Centraal in onze tussentijdse evaluatie staan de primaire processen en de beoordelingscycli voor leerkrachten PO, in het bijzonder natuurlijk onze eigen taskforce one, oftewel de mensen van de tien onder onze stichting ressorterende basisscholen, hier op deze woensdagmiddag zo rijk vertegenwoordigd, waarvoor nogmaals mijn welgemeende dank - en de ondersteunende processen die zullen leiden tot borging, beheersing en implementatie.

Het MT onder leiding van drs. Piet Lutjens van Adviesbureau Lutjens en Lutjens Consultancy, hier links van mij, voor de kijkers rechts aan de bestuurstafel, heeft zich afgelopen maanden nadrukkelijk gefocust op de INK-verbetercirkel en het Eight-days-a-week-model van McCartney en Lennon. Dit heeft onder meer geleid tot de persoonlijke kwaliteistkaart die onderdeel zal uitmaken van de POP’s en PAP’s van ons personeel en die net als CITO gebruik maakt van een A t/m E-schaal. Het bestuur van STOPONZIN is blij verrast dat 90% van onze leraren een A- of B-score heeft. Eigenlijk baart slechts basisschool Floddertje ons zorgen met veel D- en E-scores. Ik kom hier op terug, maar kan u reeds melden dat ter verbetering van de kwaliteit de schoolnaam met ingang van het nieuwe studiejaar in Desiderius Erasmusschool gewijzigd zal worden.

Daarentegen zijn wij uitermate tevreden over vooruitstrevende basisschool De Opleiding die als ketengestuurde academische basisschool het vleesgeworden kwaliteitsdenken is. Geen geringe prestatie voor een school met een populatie van bijna 95% anderstaligen. Bijzondere aandacht verdient hun project ‘Alweer samen naar school’ waarin op eigen wijze vorm wordt gegeven aan WSNS.

De tot nu toe opgeleverde resultaten hebben grosso modo geleid tot een voorstel tot aanpassing van ons stichtingsstatuut Backbone 3.0. Met het oog op de toekomst zal de invoering van de SBL-competentiespiraal ter preventie van ongewenste conceptualisatie, zowel SMART als STARR geformuleerd, het voornaamste doel zijn. Maar ik zie een hand.”

“Kunt u misschien één stapje naar links doen. De powerpoint is vanaf onze rij nauwelijks te volgen.”

Meer belangwekkende informatie van STOPONZIN vindt u op www.onderwijsprietpraat.tv.

Deze column verscheen in Advies & Educatie van juni 2009

1 opmerking:

Tineke Hoek zei

Hoi Peter,

Als ik even tijd heb lees ik graag je blogjes. Ze zijn leuk om te lezen. Misschien zien we ze ooit nog wel eens in boekvorm.
Niet mee stoppen..

groeten
Tineke Hoek