dinsdag 24 januari 2012

23 dingetjes

Sjaak belde, de fijne beunhaas uit Zoetermeer.
'Peet, hij doet het weer.'
'O.'
'Ja, helemaal.'
'Nog iets aan 't handje?'
'Om precies te zijn, 22, nee, 23 dingen. Dingetjes.'
'Dingetjes?'
'Ja, je weet wel, kleine dingetjes.'
'Zoals?'
'Bougietjes, rubbertjes, slangetjes.'
'Rubbertjes?'
'Voor de ruitenwissers. O, en je velgen, dat moet ik nog even melden.'
'Velgen, Sjaak?'
'Ja, roest op de velgen. Woon je dicht bij zee of zo?'
'Wat heet dicht.'
'Opmerkelijk veel oxidatie. Ik meld het maar. Misschien kun je er iets mee.'
'Mmm. Oké, maar in totaal wel 23 dingen? Toch aardig wat.'
't Is maar hoe je het bekijkt, Peet. Laatst had ik een grote beurt met wel 37 dingen.'
'Zo. Maar toch ook een priemgetal.'
'O. Ja, jij kan het weten. Je deed toch iets met rekenen?'
'Lezen. Lees jij wel eens?'
'Nee, laat mij maar sleutelen.'
'Goed hoor, ieder zijn ding. Hoeveel ben ik je schuldig?'
'Dat is dan €230.'
'Gemiddeld dus €10 per ding?'
'Klopt. Nee, wacht, vergissinkje in uw nadeel, €320 bedoel ik. Soms speelt die dyscalculie weer op.'
We hingen op. Ik moest naar Zoetermeer. Onderweg even pinnen. Een beunhaas wil handje-contantje.





3 opmerkingen:

agnes zei

Ons aanbod geldt nog steeds: probleemloze VOLVO V70. Gekocht van eerste eigenaar: oude dame die 'm nauwelijks gebruikte. Altijd binnen gestaan. Nooit buiten geweest.

Unknown zei

Ai, je rukt een verse wond open. Geef met het adres van Beun de Haas, de mijne een officiële Beun stuurde mij een creatieve rekening van exact 1234,56 Euro. Behalve om het toeval van het bedrag kon ik er niet bepaald om lachen...

Karin zei

Haha Agnes en wat kan jij heerlijk schrijven Peter!