zaterdag 7 oktober 2017

Nietflix

Anders dan veel anderen heb ik een abonnement op Nietflix. Daarom zie ik veel series die mensen om mij heen wel kijken niet. Ik hoor ze erover praten bij de koffieautomaat, maar sta met mijn mond vol tanden en buiten spel. Iemand met een abonnement op Nietflix staat in feite buiten de maatschappij. Binnen de samenleving dient het namelijk over Game of Thrones, Narcos, The Bridge of House of Cards te gaan. Dat niet gezien hebben is op zijn minst asociaal en in elk geval achterlijk.
Ik zal het maar meteen bekennen: mijn lidmaatschap op Nietflix heeft met zuinigheid  te maken. Nietflix is namelijk gratis. Ik hou van gratis. Op zaterdagochtend struin ik mijn AH altijd af op zoek naar blokjes kaas, plakjes worst, belegde toastjes, brokjes brownie en bekertjes drinkyoghurt van een nieuw merk. Vol en verzadigd kom ik dan thuis. Dat spaart een maaltijd uit. Maar dit terzijde, terug naar Nietflix.
Nietflix vind je bij de openbare bibliotheek. Bakken vol met series op dvd. Borgen seizoen 1,  2 en 3, Breaking Bad alle seizoenen, The Killing idem dito. Weliswaar gedateerde seizoenen, maar nog redelijk bij de tijd. Goede verhalen zijn natuurlijk tijdloos. Dus via Nietflix kijk ik zonder enige gêne gratis naar de eerste serie van Borgen uit 2011.
"Borgen seizoen 1 ?!" toeterde iemand toen ik mijn bekentenis deed. "Je gaat toch ook niet nu voor het eerst naar Sergeant Pepper luisteren ?!"
Ik dus wel, hè, ik ken de Beatles al enigszins, maar ik luister net zo makkelijk voor het eerst naar een plaat uit '67 als naar een Deense serie van zes jaar geleden. Kan mij het schelen. 
"Maar je mag Fargo niet missen!" Hoezo? Ik heb de film van de Coen Brothers al meerdere malen gezien. "Ja, de film, maar de serie is nóg beter!" O ja, joh.
Nee, voorlopig blijf ik bij Nietflix. Gewoon zonder druk van buitenaf een serietje kijken. Borgen 2 heb ik bijna afgekeken, daarna seizoen 3. En dan heb ook nog The Legacy serie 3 liggen. Thomas is er niet meer bij heb ik al begrepen. Dood. Jammer.



Geen opmerkingen: