zondag 19 september 2010

Nederlandse vrouw ontwaakt met Vlaams accent

Katwijk - Vanmorgen bij het ontwaken draaide ik mij nieuwsgierig van mijn rechter- op mijn linkerzij om te zien of ook mijn vrouw de ogen had geopend om de nieuwe dag te aanvaarden. Dat was zo, zij knipperde uitgeslapen. En hoewel het buiten somberde, omdat regen dreigde, was haar morgenglimlach stralender dan ooit. Ze zei: "Allez, mijn menneke, mijn lief, bereidt gij mij een ontbijtje met een zacht eitje?" Dat had ze vaker gevraagd, maar nog nooit zo Vlaams. Ik daalde af naar de keuken, kookte het ei, zette thee, smeerde het geroosterde brood. Zo'n dag zou het dus worden.

Britse vrouw wordt wakker met Frans accent (http://www.raarmaarwaar.nl/)



In Groot-Brittannië is een grootmoeder van 49 die even ging rusten omdat ze last had van migraine wakker geworden met een Frans accent. Naar verluidt zou ze lijden aan het zeldzame 'Buitenlands Accent Sydnroom'. Niet alleen haar uitspraak is veranderd. Kay Russell vertelt in de Britse krant The Daily Mail dat ze ook een stuk van haar identiteit verloren is. Vrienden zouden haar niet meer herkennen en haar gezichtsuitdrukkingen zijn veranderd. Ook haar job is ze door haar spraakgebrek kwijtgeraakt. Russel leed al meer dan twintig jaar aan een zware vorm van migraine. Hierdoor raakten haar benen af en toe verlamd. Ze had ook al vaker moeite met spreken. Het syndroom, dat veroorzaakt wordt door een hersenbeschadiging, zou maar heel af en toe voorkomen. Wereldwijd zouden er naar schatting 60 mensen aan lijden.

Geen opmerkingen: