dinsdag 26 februari 2013

Grapefruit

Met winterkleding aan veranderen mensen in leeftijdsloze hobbezakken. De vrouw bij de kassa droeg een vormeloze jas, een muts en een sjaal die haar gezicht bedekte. Wie niet goed keek, had kunnen denken dat het een vent was. Ik keek goed en zag opgemaakte ogen tussen muts en sjaal. Ik wist genoeg.
Later die dag kon ik haar aanschouwen in afgepelde vorm. Ze leek zo'n sinaasappel, of beter gezegd zo'n grapefruit met enorm dikke schil. Je denkt voor het pellen hoe krijg ik die op. Maar dat valt dan alleszins mee als je kijkt naar wat er overblijft. Of tegen.
De vrouw bij de kassa viel niet tegen toen haar schillen aan de kapstok hingen. Ze zat naast mij op de bank, geurig en in sappige partjes. Ik kreeg weer zin in het leven. Zij schonk mij vitamine C. Ik noemde haar Grapefruit. Ook vanwege haar gele haar dat statisch van haar hoofd afstond. Nog zo'n gevolg van bar winterweer.

 

1 opmerking:

Leendert zei

Klasse!