donderdag 28 februari 2013

Loflied op IKEA

De IKEA-sketch van Youp van 't Hek indertijd ten spijt: IKEA heeft altijd gelijk. In niet aflatende afgunst denk ik vaak, althans regelmatig - want ik ga hier niet beweren dat IKEA mijn gedachtewereld beheerst, althans niet voortdurend, slechts af en toe, als het IKEA-tijd is en dat is het once in a while - had ik maar een kwart van het gelijk van IKEA, wat zou mijn leven dan kloppen. (Elk palletje, elk schroefje, elk dingetje waar zo'n schroefje in moet vallen, elk steeksleuteltje) x 0,25 en mijn leven was nog maar voor 75% wanorde. Ik zou er mijn linkerarm voor over hebben.
Twijfel nooit aan IKEA, twijfel aan jezelf. Of twijfel..., het is geen kwestie van twijfel. Wéét gewoon dat jíj fout zit als je vloekend tot de conclusie komt dat plank x omgedraaid, met de ruwe kant voor, in de Billy zit. Stel met zekerheid vast dat als de achterkant van de Pax blijft lubberen dat je het zakje met spijkertjes over het hoofd moet hebben gezien.
Afgelopen zomer kocht ik een zelfbouwkast bij GAMMA. Dat deugde niet. De GAMMA is voor losers die lelijke schuttingen ambiëren. Van een GAMMA-kast houd je stukken over. En je komt planken te kort. Dat typeert GAMMA. Zo niet IKEA. IKEA klopt. Tot aan de appeltaart van €1 en de gehaktballetjes met paardenvlees. Heerlijk.

Geen opmerkingen: