woensdag 4 september 2013

Boodschappenbegrenzer

In verband met de economische crisis introduceert supermarktketen Albert Heijn de boodschappenbegrenzer. In winkels waar je kunt shoppen met een zogenaamde zelfscan kan de klant op dat apparaat vooraf het bedrag instellen dat hij maximaal wil of kan besteden. Zodra het ingestelde bedrag wordt overschreden laat de scan een aanhoudend piepgeluid horen en kunnen er geen producten meer worden geregistreerd. Volgens een woordvoerder van AH neemt het aantal klanten dat geen maat weet te houden met boodschappen doen toe. Dat heeft niet zozeer te maken met een grotere mateloosheid dan voorheen, maar eerder met de bedragen die huishoudens te besteden hebben vanwege lagere inkomsten en zwaardere lasten. Klanten zijn tevreden over het nieuwe systeem. Wanneer de piep daadwerkelijk afgaat, is het weliswaar genant publiekelijk te kijk te staan als 'big spender' die het zich niet kan veroorloven, maar wie gewend is aan de begrenzer merkt dit direct in de portemonnee. 'Ik kom nu uit waar ik voorheen te kort kwam,' aldus een zuinige klant uit Zeeland. Ook andere supermarkten overwegen de boodschappenbegrenzer in te gaan zetten. Lees verder op www.ah.nl/boodschappenbegrenzer.

Geen opmerkingen: