vrijdag 9 november 2012

Cijfertjes

Ik ben een man van letters niet van cijfers. Leg mij niet hoe uit de hypotheek tot stand komt, reken mij niet voor wat ik tot nu toe aan pensioen heb opgebouwd, allemaal verspilde moeite. 1. Het boeit me niet; 2. Ik snap het niet. Een en ander zal verband houden met elkaar. Kijk, letters leveren een verhaal op, verhalen zijn de essentie van het leven. Ieder mens heeft verhalen, sommigen schrijven ze ook nog op. Leuk. Maar cijfers zijn kil. We gaan 16 miljard bezuinigen. Fijn. Dit brood kost 2,40. Worden we warm van. U heeft de jackpot van 1 miljoen gewonnen. Weten we dan ook weer. Van Katwijk naar het Lago Maggiore 1059 kilometer. Flink stuk, zeg. Te zakelijk, te berekenend. Rekenen en wiskunde zijn echt overschatte vakken. Tijdverspilling. Doe liever iets met taal. Sterker nog, wat zou rekenen zonder taal zijn? Niets, helemaal niets.
Net nog iets met een getal moeten doen. Om precies te zijn het getal 15. Ik moest 15 dozen laminaat naar de zolder tillen. Dankjewel 15! In dit geval had ik voor 2 nog enige sympathie kunnen opbrengen. Of wat dacht je hiervan: een paar weken geleden moest ik 30 gipsplaten van elk 2.30 m naar de derde verdieping transporteren. Dankjewel 30! Ze zijn inmiddels verwerkt in een wandje. Dat kostte uren, wat zeg ik, dagen. Daarna kwam het schilderwerk, zeker 4 potten verf zoog die wand. We spreken dan toch snel over een eurootje of 55.
Tot slot: de politiek: kunnen ze het daar wat minder over de getallen hebben en wat meer over de mens achter de getallen. Dank Diederik en Mark.

Geen opmerkingen: