maandag 28 oktober 2013

Storm

Vandaag stormde het. Als gevolg daarvan ben ik nog niet thuis. Vandaag wordt het toch wat later, vrees ik. Ik rijd met een bus van Schiphol naar Noordwijk. Nooit geweten dat die verbinding bestond. Wat heeft Noordwijk dat Katwijk niet heeft om het rechtstreeks met Schiphol International Airport verbonden te zijn? Goed, dit is niet het moment voor afgunst, ik moet gewoon al blij zijn dat ik in zuidelijke richting rijd. Aankomsttijd Noordwijk Picképlein is overigens 19.00 uur. Dus nog een stief uurtje en dan ben ik er. Bijna. Want dan moet er nog overgestapt worden op lijn 20 of 21. Ach, het komt allemaal wel goed uiteindelijk. Denk. Voor hetzelfde geld had ik vandaag op de veerboot van Newcastle naar IJmuiden gezeten. De kapitein durfde het niet aan de haven in te varen met windkracht 11. Hij koos, toen hij de Hollandse kust had aangetikt als een Kromowidjojo de zwembadrand, weer voor het ruime sop om samen met 1080 passagiers te wachten tot de wind zou luwen. In hoeverre de opvarenden inspraak hebben gehad is de vraag, maar de kapitano is natuurlijk de baas. Storm zet aan tot resoluut denken, snel beslissen, compromisloos handelen. Dat moet ook de NS-leiding hebben begrepen. Het traject Amsterdam-Duivendrecht - Schiphol mocht ik zowaar afleggen in een heuse Fyra, speciaal van stal gehaald om gestrande passagiers op te ruimen. De conducteur had zo'n schik in het ritje dat hij bij ieder tussengelegen station - RAI, Amsterdam-Zuid - opgetogen door de intercom riep "hier is nog nooit een Fyra gestopt!". Ik gunde de man zijn pleziertje, maar bedacht wel dat stilstaan en Fyra op zich geen vreemde combi vormden.
Oké, nu dus in de bus naar Noordwijk. Die naar Zoetermeer via Leiden kon ik niet meer in. Ik stond net voor de ingang toen de chauffeur riep dat hij vol zat. Joh, ik wou niet eens meer mee. Met je flutsnor. 
We passeren Sassenheim in de stromende regen. Ik ben blij dat ik binnen zit. Wat zouden we eten?


1 opmerking:

Leendert de Vink zei

Ooit, vele jaren geleden, bijna een dag rondgedobberd op een veerboot van DFDS Seaways, omdat de vissers alle Nederlandse en Belgische havens hadden geblokkeerd. Je kon IJmuiden zien liggen, maar je mocht de haven niet in. De hele dag werden we weer opnieuw vermaakt door de artiesten die de avond daarvoor al voor ons hadden opgetreden. Verder werden we getrakteerd op de allerheerlijkste maaltijden.