zaterdag 4 februari 2012

Krengetjes

Collega Kukident zong niet meer met haar klas. Haar leerlingen, die ze steevast krengetjes noemde, zongen zo vals, ze kreeg er hoofdpijn van. Ik lachte maar wat, wat kon ik anders met mijn drie dagen ervaring. Aanleiding voor Kukident om mij ongevraagd een wijze les te geven. 'Wacht maar tot jij drie jaar verder bent. Dan verdraag je dat schelle gejammer van die krengetjes ook niet meer. En nog iets, vergeet maar zo snel mogelijk wat ze je op de kweekschool hebben geleerd. De praktijk is heel anders.' Tijdens haar spreken had ze zich pontifaal aan me opgedrongen. Ze rook naar hond en bewoog haar bovengebit van links naar rechts.  Ik snapte wel waarom ze niet wilde zingen. Zodra ze had ingezet zou ze tandenloos verder moeten, haar kunsttanden in stukken op de voorste tafeltjes. Toch goed dat ze daar rekening mee hield.

Geen opmerkingen: