dinsdag 5 augustus 2014

Sigaretten halen 72

Vader en moeder Stutterheim glunderden van trots. Natuurlijk waren ze wel ongerust geweest toen Taco de nacht was weggebleven, maar nu ze hoorden dat hij al die tijd met commissaris Turlings had gewerkt aan bepaalde geheime kwesties, waren ze blij en dankbaar dat de commissaris hun zoon zo persoonlijk begeleidde.
'Als ik Turlings volgende maand ontmoet bij de maandelijkse Rotary-lunch, zal ik hem namens ons bedanken voor zijn inspanningen voor jou. Heeft die man het al zo druk, steekt-ie ook nog zoveel tijd in jou.'
'Hij vraagt toch niet teveel van je?' wilde moeder Stutterheim voor de zekerheid toch nog weten. Taco schudde afwezig zijn hoofd.
'Natuurlijk niet, moeder,' sprak vader geruststellend. 'Onze jongen wordt ingewijd in nieuwe werelden en gaat een gouden toekomst tegemoet.' Hij sloeg een arm om Taco's schouder ter bemoediging.
Hetzelfde had Turlings gedaan toen ze na diverse biertjes in de sauna op zijn zolder waren beland. Het was er warm, maar Turlings hijgerige gemompel in zijn oor had Taco toch kippenvel bezorgd. 'We moeten een beetje nader kennismaken, Taco. Je wilt toch een voldoende voor je stage, niet? Nou, als jij mij een beetje terwille bent, ben ik het jou ook.' Taco had Turlings bierwalm geroken. En daarna was het warmer en warmer geworden.
'En nu naar de hockey?' vroeg Taco's vader. 'Loop je daar straks tussen de jongens die het moeten doen met een baantje bij Albert Hein of in de horeca. Terwijl jij al sprongen in je carrière hebt gemaakt. Het hele team heeft het nakijken.'
Taco schudde zijn hoofd. 'Nee, ik kleed me even om. Zo naar het bureau. Een ontvoering vannacht. Ik ben ingezet.'
'Jongen toch,' sprak moeder Stutterheim bezorgd.
'Moeder, onze knul heeft zijn toekomst bij de hermandad. Van een keertje hockey meer of minder is nog niemand doodgegaan.' Vader Stutterheim keek Taco na die de trap opging.


Geen opmerkingen: