donderdag 16 april 2015

Sigaretten halen 325


'Pfff, het wordt wel een beetje boeketreeksniveau, zeg.' Tanja Tangarine las Sigaretten Halen 324 op mijn iPad. Ik had al eerder de indruk gekregen dat ze niet helemaal begreep dat het satire betrof. Sterker nog, het leek erop dat ze dacht dat het non-fictie was. Zoals ze onze hotelkamer had doorzocht op sporen naar Zus Bennekom en Fred Janssen was gewoon absurd.
'Wat denk je dan aan te treffen?' had ik verwonderd gevraagd toen ze de kledingkast inspecteerde. 
'Nou, je weet maar nooit. Misschien een T-shirt van hem of een lipstick van haar.'
Ik schudde mijn hoofd. 'Zus Bennekom is geen type voor lippenstift. Die is gewoon naturel.'
'Hoe weet jij dat nou?' Tanja liet een hand over een plank bovenin gaan. 'Die vrouw zal zich heus wel opgetut hebben voor die Fred. Vrouwen die zich niet opmaken zijn uitzonderlijk.'
'Zus Bennekom ís zo'n uitzondering,' zei ik stellig. Die stelligheid leverde een spottende lach op. 'Voor een schrijver heb je verdomd weinig inzicht in de leefwereld van de vrouw, Soleil. Neem van mij aan, die vrouw gebruikte lipstick. Ze is net een een relatie gestart, ze wil zich op haar mooist laten zien. Ze wil kussen met lippenstift op haar lippen.' Ze sloot resoluut de deuren van de kast en schoof vervolgens haar vingers tussen de kast en de muur.
'Zus is van mij,' zei ik dommig. 'Ik bedoel, ik heb haar verzonnen, ze is van mijn, ik kan doen met haar wat ik wil.'
Tanja trok haar vingers achter de kast vandaan. 'Gadverdamme.' Ze keek naar de spinrag en het stof aan haar hand. 'Dat klinkt behoorlijk seksistisch, Soleil, doen met haar wat je wilt. Ook al ben je dan schrijver, je personages hebben wel gewoon rechten.'
Het gesprek begon bizarre vormen aan te nemen. Ze luisterde gewoon niet naar me. Ik trok me terug in de douche op de gang. Ik hoopte dat we Metz zouden halen. 

Geen opmerkingen: