vrijdag 17 april 2015

Sigaretten halen 326

Na mij nam Tanja een douche. Had ik tijd voor mijn blog. Alvorens ik mij aan de iPad zette om Sigaretten Halen 326 te schrijven, nam ik een vel van het hotelschrijfblokje en schreef het volgende briefje in ronde vrouwenletters: 
'Hierbij verklaren Fred Janssen en Zus Bennekom elkaar eeuwige trouw. De liefde overwint alles!' En daaronder tekende ik een groot en kinderlijk hart en zette daarin in twee verschillende handschriften de namen Fred en Zus. Vervolgens verfrommelde ik het papier en propte het achter de radiator naast de wastafel. Toen begon ik met schrijven, zittend op het bed met twee slappe kussens in mijn rug.
'Waarom zei je nou dat je zwanger bent?' vroeg Fred aan Zus toen ze later op die avond terugkwamen op hun zolderkamer in het hotel. 'Dat is toch niet echt zo?' Fred keek Zus onderzoekend aan. Ze had haar ogen verlegen naar de grond gericht. 
'Zou het niet mooi zijn als het zo was,' zei Zus. Ze fluisterde bijna, alsof ze niet te veel ruchtbaarheid wilde geven aan de inhoud van haar boodschap. Het voelde raar om het zo te doen, zo zacht te spreken, terwijl ze het wel uit had willen schreeuwen. Wat Fred niet besefte, waarschijnlijk niet begreep, was dat het leek alsof haar leven nu pas echt begonnen was. Zolang ze geen relatie had gehad, was haar kinderwens een onbereikbaar verlangen geweest. Ze had zichzelf wel eens in de spiegel bekeken met een kussen onder haar trui, maar die aanblik was alleen maar bespottelijk geweest. Ze walgde op dat soort momenten van zichzelf. Hoe kon een vrouw die de volwassen leeftijd allang had bereikt zo kinderachtig doen.
'Zou het niet fijn zijn als we samen een kind zouden hebben?' Dit keer had ze het hardop gezegd, luid zelfs, en ze had er Fred bij aangekeken. Hij had haar tegen zich aangetrokken en haar op het haar gekust.
'Zusje toch, lieve Zusje toch.' Dit keer was het Fred die mompelde. Zijn woorden verdwenen in Zus rode haarbos. 
Het hotelbed was smal en piepte bij iedere beweging. Maar waar de liefde is, vallen triviale belemmeringen weg.
Het was al diep in de nacht toen Zus het briefje schreef op hotelpapier met een hotelpen en Fred ook zijn naam in het hart schreef. Het document werd bekrachtigd met een kus van bijna vijf minuten.


Geen opmerkingen: