dinsdag 15 juli 2014

Sigaretten halen 51

'Luister, Taco,' fluisterde Elly Sprenkelbach Meijer in de tuin bij Turlings,'ik wil jou niet in een lastig parket brengen. Turlings heeft bepaald dat jij een taak hebt in de zaak Martha Janssen. Daar zijn Bijleveld en ik nogal pissed over. Want het was onze zaak, weet je. Jij kan daar allemaal niets aan doen. Het heeft te maken met afgunst, kinnesinne en oud zeer. Turlings wil de eer opstrijken door jou het werk te laten doen. Bijleveld en ik weten dat het Martha Janssen-dossier allerlei haken en ogen heeft die niet te voorzien waren, maar die zo complex zijn dat jij er alleen maar kopje onder in kan gaan. Bovendien kan ik me zo voorstellen dat je het al druk genoeg hebt met je normale stageopdrachten. Kort en goed, wat Bijleveld en ik graag zouden willen is dat jij zo goed en zo kwaad als het gaat dingetjes voor Turlings doet in de zaak Janssen, maar dat je die gegevens ook aan mij doorspeelt. Maak jij een goede beurt bij Turlings en kunnen wij verder met dit dossier. Uiteraard mag Turlings niets weten van onze contacten. Deal?'
Taco Stutterheim keek Elly zichtbaar opgelucht aan. Hij knikte. Toen Elly haar hand op zijn schouder legde, sprongen er zelfs tranen in zijn ogen. Het was een gevoelige jongen. Een lieverd. Elly wist dat ze van hem op aan kon.
'Dankjewel. Ik ga nu weg. Wat doe jij?'
'Ja, ik weet het even niet. Denk je dat het verstandig is om met Turlings de sauna in te gaan. Jaag ik 'm anders misschien tegen me in het harnas? Waarom wil hij dat eigenlijk?'
Elly schudde haar hoofd om zoveel naïviteit. Die jongen moest nog veel leren.


Geen opmerkingen: