vrijdag 13 juni 2014

Sigaretten halen 19 - intermezzo

Harco Harkema viel zelden uit zijn rol van rustig en nadenkend professional. Hij was al jaren mijn uitgever, dus ik wist wat ik aan hem had. Nu had ik blijkbaar een inschattingsfout gemaakt. Hij was kwaad en dat had ik niet voorzien.
‘Waar ben jij nou helemaal mee bezig, Soleil. De deadline voor je nieuwe boek is 1 augustus en het enige wat je tot nu hebt gepresteerd is dat zouteloze vervolgverhaaltje op internet.’ Er viel een stilte, omdat hij in een paar klokkende slokken z’n lauwe koffie opdronk. Ik zweeg. Soms is het beter de storm over te laten razen. Dan heb je het maar gehad.
‘Denk je dat ik je daar dat voorschot voor heb betaald. Die € 4000 moeten hier op 1 augustus weer binnen zijn, tenzij je in de komende anderhalve maand dat boek ophoest dat je hebt aangekondigd. Het ging toch over vrede, zei je. Nou, ik beloof je oorlog als dat boek er niet ligt.’
Ik moet beteuterd hebben gekeken, want hij zei: ‘Wat zit je nou beteuterd te kijken. Doe volwassen, houd je aan de afspraken. En kap met  die onzin op je blog. Je reinste tijdverspilling. En weggegooid geld. Laat je lezers er dan voor betalen, dan heb je er wat aan. Sigaretten halen. M’n reet.’




Geen opmerkingen: