zondag 29 juni 2014

Sigaretten halen 35

'Ik beken!' Waar dat op sloeg, wist Zus Bennekom zelf ook niet, maar ze had in elk geval de aandacht. Fred Janssen keek haar met open mond aan en inspecteur Bijleveld moest zich even vastgrijpen aan de rugleuning van de stoel die voor hem stond. Als geroutineerd ondervrager was hij vele malen succesvol geweest en had hij veel bekentenissen voor elkaar gekregen, maar dit spande de kroon. En de verrassing kwam uit onverwachte hoek. Wie was dit roodharige mens dat hinkend binnen strompelde. En wat bekende ze eigenlijk?
Zus haalde adem. 'Fred hier heeft de boeken gehaald op de kaart van zijn vrouw Martha, omdat hij zelf geen lid van de openbare bibliotheek is. Dat weet u toch? Als je geen abonnement hebt, kun je geen boeken lenen. Wel tijdschriften en kranten lezen, kopiëren, het internet raadplegen, koffie drinken, boeken inzien en...' 
'Ho!' Bijleveld onderbrak Zus' woordenstroom resoluut. Om dit kracht bij te zetten hief hij zijn handen omhoog. 'Rustig even, mevrouw...?'
'Bennekom. Zus Bennekom. En ik wil maar zeggen, Fred is onschuldig als een lammetje. Het is allemaal mijn schuld. Ik wilde dat hij de bieb bezocht, ik wilde dat hij langskwam. Fred en ik hebben een relatie.'


Geen opmerkingen: