woensdag 4 februari 2015

Sigaretten halen 255

Eén keer had de vrouw 'koest' geroepen om vier bouviers de mond te snoeren. Laura heette ze, een krachtige vrouw, ze reed als een vrachtwagenchauffeur. Taco zou ook graag 'koest' willen roepen. Tegen de rest van de wereld die onophoudelijk door bleef blaffen. Hij trok de stinkende deken om zich heen. Hij had het koud.
'Hoe ben je in het water terecht gekomen?' vroeg Laura.
Het bleef stil, want Taco had geen antwoord. Hij wist het niet en schudde zijn hoofd.
'Weet je dat niet meer, Taco?' Haar stem was ook krachtig. Maar toch vrouwelijk. 
'Zingt u in een koor?' Hij keek naar links en zag een brede glimlach op haar gezicht verschijnen.
'Hoe kom je daar bij?' Ze keek hem aan. Hij zag nu pas dat ze loenste. Ze had mooie ogen. Blauwe. 'Nee, ik zit niet op een koor. Ik zing nooit. Ja, onder de douche. Maar dat doet iedereen. Toch?'
Taco zong onder de douche. Maar hij floot liever. Liedjes van Coldplay of zo. Hij zag zijn kamer voor zich met zijn cd-speler. Er stond een rekje naast met cd's die hij bijna nooit meer draaide. Als hij muziek luisterde was dat via Spotify.
'Wil je eerst een warme douche. Voordat ik je thuis breng, bedoel ik. Dan voel je je vast wat beter. Warmer in elk geval. Ik heb ook wel wat kleding die je kunt lenen.' Er slingerden vast nog wel wat kledingstukken van Sjaak in het huis. Ze wist sowieso een spijkerbroek te liggen. Een T-shirt zou er ook nog wel zijn.
Taco knikte. Een warme douche en droge kleren.
'Maak ik een ontbijt voor je klaar. Oké?'
Taco knikte weer. Hij wreef een hand over zijn gezicht. De wond aan zijn voorhoofd jeukte. Hij zat onder het zand.
'Kom je uit het dorp? Kan het zijn dat ik je wel eens bij de hockeyclub heb gezien? Sjaak, mijn ex speelde hockey. Misschien ken je hem wel. Sjaak Boomsma. Speelde in het ouwelullenteam. Maar ondertussen al zeker anderhalf jaar niet meer. Blessures, te druk met zijn werk, scheiding, you name it. Smoezen zat.' 

Geen opmerkingen: