dinsdag 16 december 2014

Sigaretten halen 205

Wachtmeester Jacobi was niet bepaald fan van de inspecteurs Sprenkelbach-Meijer en Bijleveld, maar wat commissaris Turlings hem nu opdroeg ging te ver. Die man draafde echt door. Hij moest Sprenkelbach-Meijer en Bijleveld laten arresteren! Op welke gronden in vredesnaam? Dat die lui niet deugden voor hun werk oké, maar om ze daarvoor vast te zetten... Hij had een halfslachtige poging gedaan Turlings op andere gedachten te brengen, maar dat was totaal verkeerd gevallen.
'Ben jij nou ook al tegen mij, Jacobi! Knoop dan maar in je oren dat ik je leidinggevende ben en dat het niet opvolgen van mijn bevelen ernstige gevolgen kan hebben. Het valt me vies van je tegen, Jacobi.'
Jacobi had al zijn moed verzameld om ertegenin te gaan, maar kon er geen speld tussen krijgen. De chef raasde maar door. Over onbetrouwbaarheid, verraad, werkweigering, samenspannen. 
'Jij geeft de dienstdoende surveillancedienst nu door dat die twee ingerekend moeten worden. Die zitten vanavond vast. En niet samen in één cel, als je begrijpt wat ik bedoel. Anders maken ze er nog een feestje van. Heb je dat begrepen, Jacobi! En dat tegenpruttelen van je, dat zal ik onthouden. Dus wees maar op je hoede.' Meteen daarna had hij de verbinding gebroken.
Wachtmeester Jacobi had flink gezucht voor hij de de surveillancewagen opriep. 
'Suikerbuik en Zoetemelk, graag melden, over.' Hij klonk mat en vermoeid.



Geen opmerkingen: